Advies aankoop Range Rover
Regelmatig krijgen wij de vraag, waar op te letten bij aanschaf van een gebruikte RANGE ROVER.
Om te beginnen hebben we 4 verschillende RANGE ROVERS.
1 De RANGE ROVER 1970-1995 genoemd RRC [Range Rover Classic]
2 De RANGE ROVER II 1995-2002 genoemd 38 A en ook wel P 38
3 De Nieuwe RANGE ROVER vanaf 2002 genoemd L322.
4 De Range Rover Sport vanaf 2005
Voor onze club is elk model welkom.
Het eerste en basis model loopt van 1970- 1979 3.5 V8 carb. 4 bak 2-deurs
Het tweede model loopt van 1979-1984 In deze periode is de 5 bak, de 3 traps automaat en de 4-deurs carrosserie geïntroduceerd.
Het derde model loopt van 1984-1989 In deze periode kwam de eerste dieselversie, de 4 traps automaat en de 3.5 injectie.
Het vierde model van 1989- 1995 bevat verschillende dieselmotoren, verschillende benzinemotoren, een verlengde uitvoering, de LSE, luchtvering ABS etc.
Daarna is de P38a gekomen deze loopt tot 2002 en opvolgend is de L322 gekomen dit model loopt nog echter naast deze loopt ook de Rangerover Sports deze is in 2005 geïntroduceerd.
De meeste mensen willen graag een belastingvrije RRC.
Uit bovenstaande tabel blijkt dat je dan het basismodel moet hebben. [ouder dan 25 jaar]
In het verleden zijn er vele omgebouwd met een nieuwer model carrosserie [ 4-deurs].
Ook zijn er nagenoeg nieuwe RRC’s op een oud chassis gezet.
Toen dit te gek werd heeft de RDW hier een stokje voor gestoken, en thans is dit bijna onmogelijk.
Waarop te letten bij aankoop.
Kijk eerst naar de papieren. Niet aanwezig niet compleet, of niet juist, [ bv aantal portieren, 90 kw en een injectiemotor], NIET KOPEN.
Ook een gasinstallatie moet vermeld zijn.
Bij een buitenlandse RRC horen ook papieren te zijn.
Doe nooit een aanbetaling op een RRC die nog moet worden afgemaakt,
als u niet bij een erkend bedrijf koopt.
Betaal pas als u alle papieren, en de auto in bezit heeft..
Maak een proefrit, liefst met iemand die verstand van auto’s heeft.
Je moet weten hoe de motor loopt, hoe de bak schakelt, hoe remmen en stuurinrichting aanvoelen.
Zwakke plekken.
Voorste binnenschermen, schutbord, achterbinnenschermen, dorpels vooral aansluitingen met deurstijlen, hemelbekleding, bovenste en onderste achterklep chassis achter rondom de tank.
Buitenbeplating is grotendeels aluminium. Roest niet maar door bevestiging aan ijzer wel oxide, zoals onderkanten portieren en bevestigingsrand boven van de voorspatborden. Bij blaasvorming even prikken.
Ook een gesprek met één of meerdere leden van onze club kan zeer verhelderend werken.
Bel gerust voor een adres bij u in de buurt.