foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Range Rover Trust

Haal meer uit uw Range Rover



Wie rover er nu?

We hebben 53 gasten en geen leden online

RRC en LPG

LPG en Range Rover

LPG is een gas dat gebruikt wordt voor brandstof voor o.a. auto's.
De letters staan voor Liquid Petroleum Gas en werd vroeger beschouwd als een afvalgas welke ontstond bij het produceren van o.a benzine en toen werd het ook afgefakkeld.

Nu weten we beter en wordt het opgevangen en opgeslagen in tanks onder druk.
Het gas wat wij krijgen komt dus onder druk ,vloeibaar in de tank. de druk is zodanig dat de tanks vallen onder het stoombesluit en gekeurd dienen te zijn door het stoomwezen. De keur geldt voor 10 jaar. Oudere tanks dienen dus geherkeurd worden of vervangen door een nieuwe ( APK!)

Voordat de vloeistof als brandstof gebruikt kan worden dient het vergast te worden, hiervoor is warmte nodig, welke we onttrekken van het koelwater systeem aan boord van de RR. Dit gebeurd dus in de vergasser, het meestal ronde apparaat waar de koelwaterslangen op aangesloten zijn. De vergasser staat op het "kleine"systeem. dus het systeem waar het water doorloopt als de thermostaat het water bij een koude motor nog niet naar de radiateur stuurt. Dit wordt het snelst warm en dus vergast de vloeistof ook sneller. Bij het niet juist werken van de radiateur of als er in een noodgeval de thermostaat eruit gehaald is zal de vergasser dus tijdens bedrijf gaan bevriezen, daar de vloeistof de warmte uit de omgeving probeert te halen, wat kortstondig zal lukken maar daarna de motor zal af laten vallen doordat de vloeistof bevroren is.

LPG heeft ook een lagere calorische waarde dan benzine wat de reductie in vermogen verklaard, daarnaast is het verbrandingsproces trager als benzine . Dit is iets op te lossen door de ontsteking iets vroeger te zetten en de elektrode afstand van de bougies iets te verkleinen.

De verbranding is echter veel schoner door het ontbreken van een aantal chemische stoffen die wel in benzine zitten en het verloopt rustiger doordat het al gas is. Benzine vergast in de cilinder ( niet in de carburateur of injecteur, daar wordt het alleen maar versproeid), vandaar o.a de benodigde voorontsteking. Doordat echter LPG niet smeert en koelt ( vergassen van benzine kost warmte en het lood of de loodvervanger "smeert" iets) neemt de temperatuur van oa de kleppen toe in vergelijking met benzine, daardoor is het niet goed om op lange trajecten een hoge snelheid aan te houden, tenzij de klepzittingen hiervoor geprepareerd zijn.

Hopelijk weer iets geleerd!

Groetjes , John lid nr 21